با وجود تحولات اخیر، آینده کاروانا هنوز نامشخص است


کاروانا در سال 2022 با مشکل مواجه شد. به دلیل رکود در بازار خودروهای دست دوم، سهام این شرکت 98 درصد سقوط کرد و حدود 37 میلیارد دلار از ارزش بازار را از بین برد.

گارسیا در ماه نوامبر گفت که این شرکت دیگر «عزیز» سرمایه‌گذاران در زمان همه‌گیری نیست.

گارسیا گفت: «ما اکنون به جایی برگشته‌ایم که بیشتر عمر خود را گذرانده‌ایم و صادقانه بگویم که اینجا احساس راحتی می‌کنم. “فکر می‌کنم ما به این کار عادت کرده‌ایم. متمرکز ماندن و رشد کردن آسان‌تر است. وقتی مردم به شما اعتقاد ندارند انگیزه گرفتن آسان‌تر از زمانی است که به شما اعتقاد دارند.”

افزایش زیان‌های مالی، افت شدید قیمت سهام، شرایط عصبی اعتباردهندگان و موانع نظارتی در چندین ایالت، غول‌های آنلاین خودروهای دست دوم را در سال 2023 درگیر کرده است و آنها با این سؤال مواجه هستند که آیا می‌توانند بدون تغییر ساختار عمده به حیات خود ادامه دهند، زیرا بازار خودروهای دست دوم متزلزل می‌شود.

پس از افزایش ارزش‌گذاری بازار به 60 میلیارد دلار در سال 2021، خرده‌فروش یک استراتژی رشد تهاجمی برای سال 2022 داشت و انتظار داشت که تقاضای خودروهای کارکرده قوی در دو سال گذشته ادامه یابد. وقتی این اتفاق نیفتاد، کاروانا در حالت کاهش هزینه‌ها گیر کرد و در سال 2022 ضرر سالانه 1.6 میلیارد دلاری را ثبت کرد. از سوی دیگر، مقدار زیادی بدهی ظاهر شد و مدل کسب و کار با مشکل مواجه شد.

یک استراتژی رشد و کاهش حجم موجودی در اوایل سال 2023 منجر به فروش کمتر واحد برای شرکت شد، اما در نهایت باعث بهبود عملکرد، سود ناخالص بالاتر برای هر وسیله نقلیه و ضرر خالص کمتر شد.

این روند در سه ماهه دوم نیز ادامه یافت. کاروانا 76530 دستگاه خودرو فروخت که حتی کمتر از سه ماهه اول بود، اما سود ناخالص هر خودرو دوباره بهبود یافت و به 6520 دلار رسید که تقریباً دوبرابر نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته است.

کاروانا با رقابت شدید فروشندگان خودروهای سنتی و همچنین سایر شرکت های آنلاین مانند Cars.com، TrueCar و CarMax مواجه است.

در جنبه مثبت، مایکل وارد، تحلیلگر بنچمارک نوشت که کاروانا مزیت رقابتی خود را در آگاهی از برند حفظ می کند.

شارون زکفیا، تحلیلگر ویلیام بلر، گفت که مدل کسب و کار این شرکت در بلندمدت نتیجه خواهد داد.

او نوشت: «ما همچنان بر این باوریم که مدل کاروانا برای مشتری پسند و آماده دیجیتال ارزشی دارد، همانطور که با وجود یک پس‌زمینه چالش‌برانگیز صنعت، رشد مداوم سهم بازار نشان می‌دهد. او گفت که در همین حال، شکست تاریخی سود کاروانا و محیط سخت اقتصادی کلان همچنان خطرات باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید